KAPOW Anmeldelse

KAPOW er en af de nyeste pre-workout shots på markedet. I dette her indlæg gennemgår jeg alle ingredienser i produktet, og holder dem op mod den nyeste videnskab på området. Ud fra det vil jeg give min anbefaling til hvorvidt produktet er pengene værd eller ej.

Lad os starte med at tage et kig på ingredienslisten:

Koffein

Koffein er hovedingrediensen i KAPOW og udgør 200 mg. Koffein er ofte den primære stimulans i pre-workout, da det er en af de mest veldokumenterede kosttilskud til at booste ydeevne, udholdenhed og styrke [1, 2, 3]

En typisk dosering anvendt i studier er 4-6 mg koffein/kg kropsvægt. Derfor er 200mg en fin dosering i KAPOW, da de fleste pre-workout shots faktisk er underdoseret med 100mg. Samtidig ville 300mg være for meget for en person, som ikke er vant til at indtage koffein.

Beta-Alanin

Beta-alanin er en modificeret aminosyre, som bruges til at øge muskeludholdenhed [4, 5]

Den øgede muskeludholdenhed, der gør at man kan tage flere gentagelser inden man syrer til, er dog ikke en akut effekt. Det vil sige, at man altså skal indtage en fast dosis af beta-alanin dagligt for at opleve denne effekt over lang tid.

KAPOW indeholder 2g Beta-alanin. Den evidensbaserede dose er på 2-5g pr. dag [5]. Argumentet for at tilføje det i pre-workout er fin hvis man ellers indtager det dagligt. Et argument kan også være at den prikkende fornemmelse som beta-alanin kan medføre, kan føles motiverende og opkvikkende.

L-Arginin og L-Citrullin DL Malat

L-Arginin er også ofte et fast inventar i pre-workout. Det er kendt som ”pump”-ingrediensen. Produktet kan medføre en lille øget blodtilførsel til musklerne under træning og derfor bliver de mere fyldige at se på. Dette kan også medføre mere tydelige blodårer under træningen. Evidensen bag dette er dog svingende, og det er svært at pege på en direkte sammenhæng [6, 7, 8].

KAPOW indeholder 2000mg L-Arginin, og den evidensbaserede dosering er ca. 3000-6000 mg. KAPOW er derfor lige en anelse underdoseret ift. doserne anvendt i de positive studier af L-Arginin.

Næste ingrediens er L-Citrullin tilsat malat. L-citrullin er en aminosyre, og malat er en salt som typisk tilsættes L-citrullin for at øge absorberingen af L-citrullin. Ingrediensen, ligesom L-Arginin, kendt for at være en pump-ingrediens. I få studier har L-Citrullin vist sig at forbedre performance, reducere udmattelse og øge nitrogenoxid. Den samlede evidens bag er dog svingende og giver ikke et klart resultat når de gengives [9, 10, 11].

Det skal her nævnes, at der ikke altid anvendes L-Citrullin DL Malat i studierne, men oftest blot L-Citrullin. Denne ingrediens kan derfor være svær at bedømme. Ingrediensen har potentielt positive effekter, men altså ingen solid evidens som koffein og beta-alanin.

I de studier som har vist positiv effekt ved indtag, blev der brugt mellem 6000-8000 mg citrullin malat. I Kapow anvendes 500mg, hvilket må anses som en underdosering når det kommer til positive effekter for sport- og styrketrænings performance [12].

Vitamin B6 og B12

Tilføjelse af vitamin B6 og B12 har samme problem som med Beta-Alanin, de har ingen akut effekt. Selvom B6 og B12 vitaminerne er kendt som ”energi”-vitaminerne, så har de altså ingen direkte positiv effekt på selve træningen. Vitaminerne skal indtages fast, dagligt, for at få en positiv effekt på ens energiniveau og andre potentielle positive effekter.

Det er ingen hemmelighed at evidens bag vitaminer er stabil og at man har påvist mange positive effekter ved indtag af vitaminer. Jeg vil dog stille mig kritisk overfor hvorvidt de hører til i et pre-workout. Hertil kan det tilføjes at befolkningen allerede får dækket deres indtag af vitamin B6 og B12 gennem deres kost [13]

Konklusion - Er det pengene værd?

Så nu til det store spørgsmål: Er KAPOW pengene værd?

Kigger man udelukkende på ingredienserne så er svaret klart nej. Man får kun evidensbaserede doser af koffein og beta-Alanin, hvilket man kan købe separat til langt billigere penge, endda fra Bodylab selv.

Tager vi tingene i større perspektiv, så kan der dog være fordele ved KAPOW. Det er nemlig let at have med overalt og smager friskt. Det klart nemmere at bringe en lille KAPOW med sig, end en shaker med sine egne mixede ingredienser i.

Et sidste argument kan være, at KAPOW’s lave doser er tilpasset nybegyndere. Altså mennesker som ikke er vant til større doser kosttilskud. Nogle kan nemlig godt opleve det lidt voldsomt at starte i toppen af doserne for f.eks. Citrullin, Beta-Alanine, Koffein osv.

KAPOW er et nemt, sjovt og begyndervenligt produkt, men i sidste ende er det altså en dyr omgang koffein, som kan mixes væsentligt billigere ved separat køb.

Denne artikel er udelukkende baseret på min egen vurdering og holdning. Artiklen er på ingen måde sponseret eller støttet økonomiske af eksterne parter.

Henvisninger

1.      https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16815783

2.      https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22388491

3.      https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22142020

4.      https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21659893

5.      https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22270875

6.      https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19276857

7.      https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17592080

8.      https://www.physiology.org/doi/abs/10.1152/japplphysiol.00503.2010

9.      https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20499249

10.   https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20386132

11.   https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21407132

12.  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20386132

Litteraturen henvist til i denne artikel er ikke dækkende for den samlende litteratur på området. Der er derfor udvalgt specifikke studier som fungerer repræsentativt for den samlede litteratur på området ift. den opstillede pointe.