Fasted Cardio – Forbrænder man mere fedt på tom mave?

Du har helt sikkert set dem: De professionelle atleter der står op kl 04:00 for at tage ned i centeret og stå på løbebåndet i 60 minutter. De er hakket ind til benet og sværger at fasted cardio er nøglen til deres lave fedtprocent. Så, er fasted cardio virkelig nøglen til fedtforbrænding?

Fasted cardio er en meget populær motionsform, hvor man f.eks. løber en tur om morgenen inden man har spist morgenmad. Ideen er, at man på den måde har fasted så længe, at kroppen kun kan forbrænde fedt da der ikke er noget kulhydrat i at forbrænde.

Menneskets energisystem er nemlig bygget sådan op, at kroppen først bruger primært kulhydrater til energi, og når glukosedepoterne er tomme, så vil den bruge primært fra fedtdepoter som energi. Det overlapper lidt hinanden, men det er den simple forklaring.

Hvor stammer ideen fra?

Fasted cardio stammer originalt fra et studie lavet i 1976, hvor man fandt ud af, at hvis deltagerne indtog kulhydrater under deres træning så brugte kroppen MERE kulhydrat og mindre fedt til energi [1].

Et studie fra 1997 kom frem til samme konklusion. Her fandt man ud af at ved indtag af kulhydrat inden træning, så nedbryder kroppen færre lipider (fedt) og gjorde samtidig at kroppen brugte mindre fedt og mere kulhydrat som energi [2].

Konklusionerne på studierne var derfor klar: Man forbrænder mere fedt på tom mave.

Det var disse to studier som gjorde, at fasted cardio for alvor blev populært. Så ud fra de to studier lyder det jo som om, at der virkelige er store fordele at hente ved fasted cardio. Problemet var bare, at de to studier havde lavet en alvor fejl: De målte over for kort tid.

Forbrændingen efter fasted cardio

For selvom det er sandt, at når kroppen har adgang til kulhydrater, så vil den bruge det som primær energikilde, så er det nemlig ikke helt så simpelt. Det er nemlig blevet bevist, at kroppen kompenserer for det næringsstof den har lige har forbrændt mest af, ved at forbrænde mere af det modsatte over eks. 24 timer [3].

Med andre ord: Det er sandt at man forbrænder mest fedt under fasted cardio MEN så forbrænder kroppen bare mindre fedt og mere kulhydrat efterløbende.

De tidlige studier var heller ikke renset for kalorier. Man havde ikke beregnet hvor meget den enkelte person var i kalorieunderskud. Derfor blev der i 2014 lavet et studie på fasted cardio og normal cardio, hvor alle deltager var i 500 kalorieunderskud. Den ene gruppe lavede kun fasted cardio og den anden lavede normal cardio. Begge grupper tabte sig lige meget [4].

Så studiet viste at uanset om man spiste inden man lavede cardio eller ej, så tabte de sig lige meget hvis kalorieunderskuddet var det samme. Samme konklusionen kom frem i det mest veludførte og mest velundersøgte studie til dato, der kom ud i 2017 [5].

De fleste performer dårligere i et faste-stadie, og derfor kan der argumenteres for, at hvis der ikke er forskel på de to former for cardio ift. fedtforbræding, så kan man med fordel vælge at have indtaget mad inden sin cardio så man kan yde mere [6]. Dette er dog et spørgsmål om præference.

Konklusion

Der mangler stadigvæk mere forskning på området, men den nyeste og mest veludførte forskning tyder på, at der ikke er nogen signifikant forskel på cardio og fasted cardio ift. fedtforbrænding og vægttab.

Betyder det at du skal smide fasted cardio ud selvom du synes det er sjovt? Nej, bestemt ikke. Du skal vælge lige præcis den form for motion du synes er sjov. Det er bare vigtigt at vide, at der ikke er noget magisk fedtforbrændende ved fasted cardio

Den samlede litteratur peger fortsat på, at det er kalorieforbrænding der er afgørende og ikke hvordan man specifikt opnår selve kalorieunderskuddet.

Henvisninger